torsdag den 14. august 2014

DIY make-up bag


Jeg har lavet en lille DIY-tutorial på, hvordan man nemt kan sy en make-up pung selv. Egentlig kan de laves i alle størrelser. Jeg har både en som fungerer som toilettaske, en til tasken med det mest nødvendige make-up udstyr og en så lille at den fungerer som min pung, og derved kan den kun lige indeholde mine kort og kontanter.

Jeg elsker at sy disse, fordi det er ret hurtigt, fordi det er en nem hjemmelavet gave, og fordi jeg kan skifte pung efter humør (ja, så nem er den at sy!).


Ja okay - jeg kunne ikke lige vælge, hvilket af de to billeder herover, der skulle fungere som første-billede-på-indlægget-billede.

For at lave en pung, skal du først beslutte dig for hvor stor den skal være. 

Til en toilettaske bruger jeg en lynlås på 25 cm.
Til en make-up pung bruger jeg en lynlås på 15-18 cm.
Til en pengepung bruger jeg en lynlås på 12 cm.

En toilettaske og en make-up pung laver jeg mere eller mindre kvadratiske, da noget af længden vil fungere som bund når den står op (hvis den altså stilles, og ikke lægges). 

Til toilettasken klippes stoffet 27-28 cm i bredden og 52 cm i længden.
Og reglen er; til bredden, længden af lynlåsen + 2-3 cm sømrum i bredden (i alt - så der 1-1,5 cm sømrum i hver side) og i længden af det længden af lynlåsen + 2 cm (her er det nok at have 1 cm sømrum i hver side).

En pengepung laver jeg som regel, som et rektangel.  Hvis du klipper stoffet på ca 14-15 x 20 cm, så er der også plads til sømrum

Grunden til at jeg lægger lidt ekstra sømrum til bredderne, er fordi det er bedre at have for meget der, end for lidt. Hvis der er for lidt, vil det ikke blive pænt at sy forbi lynlås-enderne.

Du skal klippe henholdsvis et ret stykke, et foer stykke og et mellemstykke. Mellemstykket kan udelades, hvilket jeg som oftest gør ved de mindste punge, da det giver ekstra fyld, og når pungen i forvejen er lille, vil pladsen i pungen blive endnu mindre med mellemstykke i.


Når du har klippet alle stykkerne op, vil det formentlig se ud som herover.
Nu til selve fremgangsmåde.

OBS! I alle punkter undtaget punkt 12, fås det bedste resultat hvis man syer med en lynlås trykfod.

Læg stoffet henholdsvis, 1, ret stoffet og mellemstykket sammen og 2. foret for sig selv.

1. Sy lynlåsen fast "ret" mod retsiden af stoffet, i den ene ende af stoffet. Når du skal sy forbi lynlås hovedet, så sæt nålen i stoffet, og løft trykfoden op, og kør lynlåsen forbi. Og sy så videre så resten af denne side af lynlåsen er syet fast.

2.  Læg nu den anden side af lynlåsen mod modsatte ende-kant, og sy lynlåsen fast. Det vil se ud som på billede 2. Gør det samme med nålen/trykfoden når du skal sy forbi lynlåshovedet.

3. Læg arbejdet på bordet som på billede 2, og læg nu foer stykket henover lynlåsen langs kanten og sy den fast. Brug igen samme fremgangsmåde som tidligere beskrevet når du skal forbi lynlåshovedet. Hvis du syer med foer som har motiv på den ene side, skal retsiden af foret vende ned mod lynlåsen/arbejdet. 

4. Sy ligeledes foer-stykket fast på den anden side af lynlåsen, hvor retsiden af stoffet igen ligger ned mod arbejdet. Når du har syet begge sider på, og spreder arbejdet så man kan se lynlåsen, vil det se ud som på billede 4.


5. Nu skal siderne af arbejdet syes sammen. Først syes den ene side, og efterfølgende den anden, da det ikke er samme fremgangsmåde med de 2 sider. 
Det er vigtigt man altid lægger ud med, at være sikker på lynlåsen ligger perfekt, så den ikke kommer til at se ud som den er syet skævt i. Sørg for at foer og ret-stykke ligger ens, på begge sider af lynlåsen, og sy nu fra den ene ende, til den anden, så tæt ind på lynlåsen overhovedet muligt - ikke over lynlåsen, for så knækker nålen. 

6. Når du har gjort ovenstående, skulle det gerne se ud som på billede 6.

7. Når den ene side er syet i, åbnes lynlåsen halvt eller 2-3 dele.

8. Den anden side syes ligesom den anden, men kun halvvejs på foer-stykket, da vi skal bruge en åbning for at kunde vende arbejdet.



9. Arbejdet vendes, igennem åbningen. Hvis lynlåsen ikke var åbnet før sammensyningen, ville det blive rigtig svært at vende arbejdet. Jeg taler af erfaring :-)

10. Hav den ene hånd inde i arbejdet, og den anden ude, for nemt at kunne rette hjørnerne til mens du vender.

11. Vend foer-posen ud gennem lynlåsen, da vende-hullet nu skal syes et sammen. Sørg for åbningen bliver syet præcist sammen. Jeg plejer som regel at "strække" hullet ud med min pegefinger, som på billedet, og sørge for det ligger rigtigt.

12. Sy med tråd samme farve tråd som foer-posen er, og gerne så tæt på kanten af stoffet som muligt. Her er det nemmest at sy med almindelig trykfod.

Vend nu foerposen ind igen, og du er færdig. Voila!


Som før nævnt, kan du bruge samme fremgangsmåde til at lave alle punge/tasker, så nu er det bare igang!

Hvis du gerne vil have syning i bunden af pungen, i stedet for den måde jeg har lavet dem, med fold, kan du blot klippe stoffet over på midten af længden, men dog skal der ligges 2 ekstra cm til i længden, da der jo bliver en syning ekstra. Hvis du vælger denne fremgangsmåde, skal enderne syes sammen før, at siderne syes.



Jeg håber du kan få gavn af min DIY-tutorial. Send mig gerne et billede eller link så jeg kan se dit resultat. Eller tag mig på instagram, du finder mig under @juliemakes

Har du nogen spørgsmål til ovenstående, sender du bare en mail eller smider en kommentar.

xo. julie


Ingen kommentarer:

Send en kommentar