tirsdag den 17. februar 2015

Morgenmadsgrød der mætter // Byg- og havregrød med blåbær

julie makes - morgenmadsgrød der mætter // Byg- og havregrød med blåbær

Ud over chokolade, har jeg et svagt punkt. Morgenmad. Jeg kunne nok spise morgenmads retter til alle døgnets måltider hvis jeg fik lov. Nu er jeg ikke den eneste der har noget og skulle have sagt i forhold til hvad der er på menuen, så morgenmad forbliver morgenmad.
Om morgenen er altid der jeg er mest sulten, hvorfor det også logisk nok er et måltid jeg går meget op i. Der er ganske vist morgenmad på min arbejde hver dag, en del af kantine ordningen, men det er bare ikke morgenmad der siger mig noget.

Morgenmad skal gøre at man føler sig frisk og mæt, klar til at begynde en ny dag med fuld energi.
Denne grød er blevet en vinder hjemme hos os. Det er blevet en grød der bliver spist flere gange ugentligt, simpelthen fordi den holder en mæt indtil frokost.

julie makes - morgenmadsgrød der mætter // Byg- og havregrød med blåbær

Til en portion skal du bruge
2 spiseskeer grovvalsede havregryn
2 spiseskeer grovvalsede byggryn
vand så det dækker
et nip salt
1 lille teske honning
3 spiseskeer fløde
1 spiseske blåbær eller solbær syltetøj
eventuelt en håndfuld friske bær og lidt hakkede nødder

Aftenen før
Havregryn og byggryn kommes i en gryde i passende størrelse, til det antal portioner du laver. Vand hældes over så det dækker og lidt til, og der kommes et nip salt i gryden.
Grøden koges op under omrøring. Når det er kogt op til en grød, lægges låg på gryden og den stilles til side på komfuret natten over.

Om morgenen
Der tilsættes honning og fløde og grøden varmes op i gryden igen. Før servering kommes der syltetøj i grøden og blandes i.
Grøden serveres med en håndfuld friske bær og eventuelt lidt hakkede nødder

Velbekomme! 
xo. julie


julie makes - morgenmadsgrød der mætter // Byg- og havregrød med blåbær

Ingen kommentarer:

Send en kommentar